イベント
ザ・マスターズ・トゥールズ・ウィル・ネヴァー・ディスマントル・ザ・マスターズ・ハウス (The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House、主人の道具で主人の家は壊せない)
- カテゴリ:
- ART
私たちは、この社会が定める「受け入れられる女性」の輪の外に立っている。差異という坩堝で鍛えられた私たち ―貧しい者、レズビアン、黒人、年配者— は知っている。生き抜くことは学問的な技能ではないということを。
生き抜くとは、不人気で時に嫌悪されながらも、孤独に立つことを学ぶことなのである。私たち全てが繁栄できる世界を定義し追求するために、構造の外にいるとされる他の者グループの人たちと共通の大義を見出すこと、私たちの違いを受け入れ、強みに変えるのを学ぶことなのだ。
なぜなら、主人の道具で主人の家を壊すことは決してできないから。一時的に主人の土俵で勝つことはできても、真の変革をもたらすことは決してないだろう。この事は、主人の家を唯一の支えと定義し続ける女性たちにとってのみ脅威なのだ。
オードリー・ロード
本展のタイトル「主人の道具で主人の家は壊せない」は、詩人で活動家のオードリー・ロードのスピーチを元にした著書から引用されました。ロードはシモーヌ・ド・ボーヴォワールの『第二の性』の出版30周年を記念する学術会議に招聘された際、会議の出席者の大半が白人女性だったことを受け、「この社会が定める「受け入れられる女性」の輪の外に立っている」者のひとりとして、白人中心主義フェミニズムに対する批判的なスピーチを行いました。ロードはそこで、差異を受け入れ、それを自らの利点へと転換し、連帯し、フェミニズム運動内における人種主義、異性愛主義、エリート主義を内破しない限り、家父長制を破壊することができないと説き、さらにボーヴォワールを引用し、「私たちが生きるための力と行動の理由を導き出すのは、私たちの生活の真の状況を知ることである」と指摘。人種差別や同性愛嫌悪は、この時代に生きる自分たちすべてにとって現実の状況であり、自分自身の内なる深い知の領域に触れ、そこに存在するあらゆる差異に対する恐怖や嫌悪感に触れてみるべきであり、それこそが個人的なことが政治的なこととして、自分たちのすべての選択を照らし始めることができるのだと結びました。
本展では、言語や文化間に生じる親密性と暴力性を探究し、世界がよって立つ支配的な観点を混乱させ、純粋性や真正性という過去を彩る近代の神話を暴こうと試みた4名のアーティストの作品を紹介します。世界的に蔓延する文化的バックラッシュにより、あらゆる文化が家父長制資本主義やナショナリズムへと揺り戻される中で、複数の視点を取り入れた表現を通じて、二元論的な思考に揺さぶりをかける可能性を追求します。
会期 2025年2月1日(土)~4月19日(土)
休館:月曜
Artsit
カルプ・リンジー(Kalup Linzy)
ミミ・チ・グエン(Mimi Thi Nguyen)
サエボーグ(Saeborg)
ジェニー・シムズ(Jeannie Simms)
カルプ・リンジー
カルプ・リンジーは、ソープオペラやドラッグパフォーマンスなどの形式を用いて、既存のジェンダー規範に挑戦する作品を発表してきました。ハリウッド映画のステレオタイプに基づいた約30のキャラクターを作り出し、それらを自ら演じるだけでなく、俳優のジェームズ・フランコや俳優でデザイナーのクロエ・セヴィニーをはじめ、数多くのアーティストや俳優などとのコラボレーションを行なっています。近年の主な展示に、フランコとの二人展「Dreams, Fame and the Savage」(The Breeder、アテネ、2025)や「Kindred Solidarities: Queer Community and Chosen Families」(シェリー&ドナルド・ルービン財団、ニューヨーク、2021-2022)、「Black Refractions: Highlights from The Studio Museum in Harlem」(ハーレム・スタジオ美術館、ニューヨーク、2022)、個展「Relations: Discord, Melodrama, and the Intimate in the work of Kalup Linzy」(ヒルズボロー・コミュニティカレッジ Gallery221、フロリダ州タンパ、2020)など。本展には、メロドラマの形式を盗用しつつブラックユーモアを加え、白人異性愛者中心で展開する物語をアメリカ合衆国南部出身の黒人のゲイ男性としてのリンジー自身を通した世界に置き換えた映像作品《Conversations Wit De Churen II All My Churen》(2003)を出品します。
ミミ・チ・グエン
ミミ・チ・グエンは、ジェンダーおよび女性学を専門とする研究者。現在はイリノイ大学アーバナ・シャンペーン校で教授を務めています。1990年代に始まったライオット・ガール・ムーヴメントに携わり、パンクシーンにおいて不可視化されていた人種問題をいち早くZINEで取り上げました。その後も『Maximum Rock ‘N’ Roll』誌にジェンダー論を寄稿、ZINEの制作を継続しながら研究を重ね、教育活動と作家活動を並行させています。著作に『The Gift of Freedom: War, Debt, and Other Refugee Passages』(デューク大学出版局、2012)、『The Promise of Beauty』(デューク大学出版局、2024)。また、Bangtan Remixed: A Critical BTS Reader』の共同編集も手がける。本展では、グエンが手がけたZINE(『Slant』『Evolution of a Race Riot』『Pander Mafia Zine』)を出品。人種と性差の交差について、DIYによる草の根の抵抗について検討します。
サエボーグ
サエボーグは、不完全なサイボーグを連想させるオルター・エゴを名乗り、ステレオタイプな女性像や自身の身体の形に対する違和感から、人間の姿とは異なるかたちのラテックス製のスーツを制作し着用、さまざまなパフォーマンス作品を発表してきました。主な個展やパフォーマンス公演に「Livestock」(PARCO MUSEUM TOKYO、東京、2021)、「Cycle of L」(高知県立美術館、2020)、主なグループ展、国際展に「Tokyo Contemporary Art Award 2022-2024 受賞記念展」(東京都現代美術館、2024)、「世界演劇祭2023」(フランクフルト、ドイツ)など。本展では家畜たちの授乳、出産、屠殺を演じたり、あるいはストリッパーといった「役割」を演じるパフォーマンスの映像作品《Slaughterhouse》、《Pigpen movie》を出品します。
ジニー・シムズ
Readymaids: Here or Where (Hong Kong) 2008
Readymaids: Here or Where (Hong Kong) 2008
The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House
This exhibition takes its title from a speech by poet and activist Audre Lorde, delivered at an academic feminist conference in 1979 commemorating the 30th anniversary of Simone de Beauvoir’s “The Second Sex.” Lorde’s speech, which critiqued the predominantly white-centric feminism of the time, highlighted the absence of Black women at the event.
In her speech, Lorde emphasized the importance of embracing differences, transforming them into strengths, and fostering solidarity. She argued that without addressing and dismantling racism, heterosexism, and elitism within the feminist movement, patriarchy cannot be overthrown.
Quoting Simone de Beauvoir, Lorde stated, ” It is in the knowledge of the genuine conditions of our lives that we must draw our strength to live and our reasons for acting.” Lorde continued, ” Racism and homophobia are real conditions of all our lives in this place and time. I urge each one of us here to reach down into that deep place of knowledge inside herself and touch that terror and loathing of any difference that lives there. See whose face it wears. Then the personal as the political can begin to illuminate all our choices.”
Amidst a global cultural backlash where various cultures are reverting to patriarchal capitalism and nationalism, how can art incorporate multiple perspectives and challenge binary thinking? This exhibition explores the intimacy and violence that arise between languages and cultures, disrupting dominant viewpoints and exposing the modern myths of purity and authenticity that color our past.
Artsit
Kalup Linzy
Mimi Thi Nguyen
Saeborg
Jeannie Simms
Kalup Linzy is an American artist whose theatrical works challenge gender ideas using pop cultural forms like soap operas and drag performances. He has created nearly thirty characters based on Hollywood stereotypes, often performing and voicing them himself. Linzy handles all aspects of his productions and has collaborated with figures like James Franco and Chloe Sevigny.
https://davidcastillogallery.com/artists/kalup-linzy/
Mimi Thi Nguyen is a Professor of Gender and Women’s Studies at the University of Illinois, Urbana-Champaign. Her first book, The Gift of Freedom, explores the promise of freedom in the context of war. Her second book, The Promise of Beauty, examines beauty in times of crisis. She also co-edits Bangtan Remixed: A Critical BTS Reader.
https://gws.illinois.edu/directory/profile/mimin
Saeborg is a Japanese artist who creates and wears latex suits to escape stereotypes and discomfort with her body. Her performance pieces set in inflatable landscapes depict livestock roles, paralleling gender issues. Saeborg aims to transcend human elements like sex and bodies, experimenting with the interchangeability of sexuality and biology.
https://saeborg.com/
Jeannie Simms is an artist and Professor at Tufts University. Her works are rooted in photography and the moving image, focusing on border politics and changing geopolitical situations. She produces media works through intercultural collaboration, incorporating performances, interviews, and observational filming to explore labor and migration themes.
https://jeanniesimms.com/